Винената култура у нас се смята за обречена кауза според много хора, но след последния уикенд и посещенито на виненото изложение Дивино Тейст 2012 нещата за мен изглеждат много по-оптимистични. Благодарение на хора като Емил Коралов и събития като DiVino.Taste виното у нас като че ли изживява своя ренесанс. Милиони бяха инвестирани през последните няколко години в модерни, иновативни за нашия пазар винарски изби, които вадят качествено вино на разумни цени.

Радостното за мен е, че все повече млади хора посещават винени изложения, интересуват се от новостите на пазара – нови изби, нови винени брандове, възможности за винен туризъм. Нараства и броят на специализираните магазини за вино, където можете да получите съвет какво вино да изберете и да ви дадат оптимален избор за цената, която сте готови да платите за бутилка.

Радващ е и фактът, че във все повече ресторанти или сомелиери, които изготвят се по-добри винени листи и са там, за да ви препоръчат и посъветват кое вино най-добре би се комбинирало с избраната от вас храна. Ще си кажете, че вече това е изискване за висококатегорийните ресторанти и че келнерът просто прераства в „сомелиер“, но моите наблюдения са, че уважаващи името си (и гостите) ресторанти си наемат обучени професионалисти.

Като стана въпрос за вино обучение, една от най-големите крачки за изграждането на винената култура обаче е неминуемо създаването на Българска Винена Академия, където се организират винени курсове, семинари и сомелиерски сесии. Основната цел на академията е да развива винената култура на българина. Програмата за следващите курсове на академията можете да намерите  тук. Не е необходимо да сте от винения бизнес, за да обогатявате знанията си за виното, избора на вино в ресторант, дегустацията, съчетаване на вино и храна, етикет. Все повече международни фирми организират винени обучения за мениджмънта си, тъй като едни от най-важните сделки се решават именно в ресторант, където виното и храната наред с обноските на масата в много случаи се оказват решаващи за изхода на преговорите.

Лекцията на Вили Клингер на Дивино Тейст показа, че България има много какво да работи по отношение на маркетирането на вината си, но смятам, че изложения като DiVino.Taste са едно изключително добро начало.

Явно сложих розовите очила по отношение на виното и то не е заради дегустираните розета на Дивино. Потенциалът на виното и виненият бизнес е голям, необходима е единствено инициатива и повече знания!Pin It